Loading...
Bewegen & sport: normen2017-02-01T19:52:52+00:00

Bewegen & sport: beweegnormen

Laatste update: jan 2017 – leestijd 1-2 minuten

Beweegnormen in Nederland

Beweegnormen in Nederland: er zijn 3 soorten beweegnormen. Hieronder worden de normen beschreven:

1. Nederlandse Norm Gezond Bewegen

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) geeft aan hoeveel je minimaal moet bewegen om gezondheidswinst te boeken.

Volwassene:
Dagelijks minstens 30 minuten matig intensieve lichamelijk beweging op minimaal 5 dagen per week (bijv: stevig wandelen 5 km per uur of fietsen 16 km per uur).

55-plussers:
30 minuten matig intensieve lichamelijk beweging op tenminste 5 dagen, maar bij voorkeur alle dagen van de week (bijv: wandelen 4 km per uur of fietsen 10 km per uur).

2. Fitnorm 

De fitnorm is gericht op het bereiken van een optimaal uithoudingsvermogen van hart, bloedvaten en longen.

Volwassene:
Minimaal 3 keer per week 20 minuten zwaar intensief bewegen.

3. Combinorm

De combinorm wordt behaald als aan ten minste één van de twee richtlijnen (NNGB, Fitnorm) wordt voldaan.

Op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten over bewegen & sport (zie ook Bewegen & sport: onvoldoende bewegen) heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan de Gezondheidsraad gevraagd om de richtlijnen van de beweegnormen te evalueren. De Gezondheidsraad hoopt voor de zomer van 2017 met een advies te komen.

Bron: CBS/RIVM Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2015, Kemper et al. 2000, Ooijendijk et al. 2007

Volwassen en beweegnormen in cijfers

Beweegnormen volwassenen 2015 vitaliteitinzicht.nl

Wat vindt u van deze informatie?

Gemiddelde score / 5. Resultaten

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat de website goed werkt. Ok