Loading...
Voeding & zout2017-02-12T00:19:17+00:00

Voeding & richtlijn gezonde voeding: zout

Laatste update: dec 2016 – leestijd 2 minuten

Ruim 80% zoutinname door voorverwerkte producten

Zout (natriumchloride) zit in veel voedingsmiddelen of wordt door mensen zelf toegevoegd aan het eten. Ruim 80% van het zout krijgen mensen binnen door voorverwerkte voedingsmiddelen, zoals worst, brood en vooral kant-en-klaarproducten/maaltijden. Een gram natrium is circa 2,5 gram keukenzout.

Zoutgehalte wordt gemaximeerd

Zout heeft gezondheidseffecten op het menselijk lichaam. Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is bezig om samen met de Europese partners en fabrikanten het zoutgehalte van producten te maximeren

Richtlijn gezonde voeding: zout

De richtlijn van de Gezondheidsraad is:

“Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag” (Gezondheidsraad 2015).

Zout heeft effecten op bloeddruk

Chronische ziekten Verlaging risico/gevolgen
Hart- en
vaatziekten
  • Een gemiddelde vermindering van natrium van 1,8 gram per dag verlaagt de systolische (bovendruk) bloeddruk van volwassen met hypertensie (hoge bloeddruk) met 5 mmHg;
  • Een gemiddelde vermindering van natrium van 1,8 gram per dag verlaagt de systolische (bovendruk) bloeddruk van volwassen met een normale bloeddruk met 2 mmHg;
  • Zout heeft invloed op de bloeddruk en heeft daarom een causaal verband met hart- en vaatziekten.

Wat vindt u van deze informatie?

Gemiddelde score / 5. Resultaten

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat de website goed werkt. Ok